En af de mest kendte danske fortællinger om ungdomsliv og teenageforelskelser er ikke formidlet på film eller i romanform, men i en detaljerig og stemningsmættet sang, som nu fylder 50 år. I oktober 1975 gik Søren Kragh-Jacobsen og Leif Lindskov i studiet for at indspille deres fælles album ”Hinkeruder på motorvejen”, og en af de sange, Søren Kragh-Jacobsen havde med, var ”Kender du det?”, som i dag også er kendt som ”Mona, Mona”. For nogle år siden havde sangeren Andreas Odbjerg, der altid har været fascineret af denne sang, inviteret Kragh-Jacobsen med i DR-programmet ”Ramt af kunst” for at fortælle om netop denne sang, og her gav han sin udlægning af, hvad der skete i studiet den dag i oktober 1975:
”Jeg sagde: ’Jeg har en sang, men jeg synes ikke helt, den er færdig’. Teknikeren sagde: ’Prøv at gå ind og fyr den af’. Og det gjorde vi – og vi gjorde det én gang. Og så sagde han: ’Den kan du aldrig lave bedre’.”
Søren Kragh-Jacobsen tvivlede på, at det kunne have sin rigtighed, når nu de kun havde spillet den én gang i studiet, men det umiddelbare og uperfekte udtryk, der var kommet ud af denne ene optagelse, var der ikke grund til at udfordre. Tom McEwan, der var med som trommeslager og percussionist, supplerede efterfølgende med det, Søren Kragh-Jacobsen i radioprogrammet kalder ”et rasleværk”, men derudover står nummeret præcis, som da sanger og guitarist Søren Kragh-Jacobsen gik i studiet med Tom McEwan og bassisten Michael Friis.
Den nu 50 år gamle sang om Jesper Ravn og hans udkårne Mona har fulgt Søren Kragh-Jacobsen siden da, men han har det stadig godt med Mona, fortalte han i en Mediano Music-podcast forrige år: ”Hun har været min flittigst brugte sang. Jeg har det ikke spor dårligt med den, og det har jeg faktisk aldrig haft. Det eneste, der trækker søm ud i dag, er, at det jo er som at løbe en maraton at synge den. Jeg kan aldrig huske mine tekster, men lige med Mona har jeg det, som Otto Brandenburg havde det. Han affotograferede en side, og så kunne han huske den”, sagde Søren Kragh-Jacobsen i 2023.
