Kategorier
Musiknyheder

EU-plakatpop i problemer

Onsdag går vi til stemmeurnerne for at afgøre, om Danmark skal beholde eller fjerne forsvarsforbeholdet i EU-samarbejdet, og dermed slutter også de seneste ugers kampagneindsatser. Sammenlignet med folketingsvalg og kommunalvalg har der været masser af plads i lygtepælene, og ikke meget har skilt sig ud i mængden af plakater. Et af de tiltag, som dog har fået en smule opmærksomhed, var en kreativ plakatserie fra Alternativet, som nok har fået forbipasserende til at nynne, men som også er blevet kritiseret. Plakatserien rummer tre let omskrevne linjer fra Rick Astleys store hit ”Never Gonna Give You Up” fra 1987, hvor ordet ”you” er erstattet af ”EU”: Først en plakat med ordene ”Never gonna give EU up”, dernæst ”Never gonna let EU down” og til sidst ”Never gonna run around and desert EU”. Men som Radio4 kunne berette i forrige uge, har partiet ikke sikret sig retten til at anvende sangteksten i en politisk kampagne, hvilket er en krænkelse af sangskrivernes ophavsret.

Kampagnen skriver sig ind i en længere tradition, hvor ”Never Gonna Give You Up” bliver brugt som et humoristisk overraskelsesmoment. Rickrolling, som fænomenet kaldes, menes at være opstået for 15-16 år siden, hvor brugere på forskellige internetfora narrede andre til at tro, at de linkede til noget vigtigt eller interessant, men klikkede man på deres link, blev man sendt videre til musikvideoen til ”Never Gonna Give You Up”. Den harmløse internetspøg bredte sig hastigt og har også været en del af computerspil og tv-serier som ”South Park” og ”The Simpsons”. Sangeren Rick Astley er også selv blevet ”rickrolled” adskillige gange. ”Det får mig til at grine – men det skal nok genere mange andre. Det er en af de der sære ting, hvor noget bliver samlet op, og folk løber derudaf med det. Det er det, der er så fantastisk ved internettet”, sagde Astley til LA Times i 2008. Mange år senere er sangen blevet samlet op af Alternativet og blevet en del af ja-kampagnen. Over for Radio4 vurderede en professor i ophavsret, at partiets plakater ikke holder sig inden for den såkaldte citatret, og derudover må man generelt ikke ændre i citater, sådan som det er sket ved at ændre ”you” til ”EU”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *