Mange
vil nok betragte Olsenbanden som noget af det mest danske, man kan forestille
sig, men også i det daværende DDR var filmene om Egon, Benny og Kjeld vældigt
populære. ”Die Olsenbande” har fortsat så stor betydning i det østtyske område,
at museet Kunsthalle Rostock om få dage åbner en hel udstilling om de folkekære
kriminelle, der er tæt forbundet med Bent Fabricius-Bjerres let genkendelige
temamelodi.
Egentlig skrev han temaet i ragtime-stil på bestilling fra
instruktør Erik Balling, som havde forelsket sig i ragtime-musikken i Paul
Newman-filmen ”Sidste stik”. Men det blev for stift og firkantet til Egon,
Benny og Kjeld, ”som jo alle tre var lidt flossede i kanten”, forklarer
Fabricius-Bjerre i sin bog ”Tanker ved tangenterne”. Så i stedet tog han Papa
Bues Viking Jazzband med i studiet, hvor de over to dage spillede melodien på
et utal af måder i forskellig stil og tempo, og på den måde fik Olsenbanden den
lyd, der fulgte dem gennem samtlige film.
Udstillingen, der åbner på lørdag,
hedder ”Mächtig gewaltig!”, opkaldt efter den tyske oversættelse af udtrykket ”Skidegodt,
Egon”.