I år har man kunnet opleve Trine Dyrholm i den islandske tv-serie ”Den danske kvinde”, hvor hun både er skuespiller og sanger, og disse to talenter skal også kombineres på en turné, som blev annonceret forleden. I foråret 2027 tager hun rundt i landet med en koncertforestilling med navnet ”Sange jeg har sunget”, som selvfølgelig vil gribe hele vejen tilbage til dengang, hun som blot 14-årig fik sit gennembrud med ”Danse i måneskin”. Men selvom Melodi Grand Prixet i 1987 var første gang, hun kom ud til hele familien Danmark, havde hun allerede på det tidspunkt optrådt i flere år. Fra tiårsalderen var hun med i de årlige H.C. Andersen-festspil i Den Fynske Landsby, hvilket bragte hende videre til en rolle i ”Et juleeventyr” på Odense Teater. DR’s regionalradio på Fyn tog hende med på holdet, da de skulle starte en ungdomsredaktion. Her tog hun og andre store børn og unge ud i landet for at lave interview og indslag, og i magasinet Ud & Se fortalte Dyrholm i 2019, at hun ofte skrev sange, der passede til temaerne: ”Dem indspillede jeg i vildt lækre studier på DR og tvangsindlagde de fynske børn til at høre dem”.
En af sangene fik hun lov at optræde med i tv, og det medførte, at hun blev kontaktet af en sangskriver, der gerne ville have hende til audition på en sang til Melodi Grand Prix. ”Jeg var smart i skoen og svarede, at det vidste jeg ikke rigtig, om jeg var interesseret i. Det skulle i hvert fald være en sang, jeg kunne stå inde for”, fortalte Trine Dyrholm i Ud & Se. Hun tog fra Odense til København sammen med sin mor for at møde komponisten Frans Bak, som afspillede ”Danse i måneskin” i en demoversion med en anden sangerinde, og det 14-årige stjernefrø erklærede, at hun godt kunne lide sangen.
”Vi øvede en hel uge, og jeg fik min egen koreograf, der hjalp mig med trin og med, hvor jeg skulle kigge hen. Produktionen dikterede, at jeg skulle synge live, mens bandet, The Moonlighters med Frans på saxofon, kørte på bånd. For mig var det fede ellers at være en del af et orkester. Efter showet kom der hurtigt tilbud om at optræde i storcentre og på blokvogne. Men jeg krævede at få bandet med”.
Når Trine Dyrholm i jubilæumsåret for sin optræden i Melodi Grand Prix tager ud på turné, må man forvente at kunne opleve blandt andet ”Danse i måneskin” såvel som Kim Larsen-kompositionerne ”Avenuen” og ”Stille i verden”, som hun fremførte i Anders og Peter Lund Madsens forestilling ”Mr. Nice Guy” – og mon ikke også nogle af fortolkningerne af nordiske klassikere fra den nye serie ”Den danske kvinde” er med på repertoiret. Turnéen begynder den 19. marts 2027 i Randers.
