Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Morsom Yesterday på dansk

Hej Tor
Du ved nok allerede, at der findes mange indspilninger af Yesterday (Beatles). Jeg husker en morsom dansk indspilning om en ferietur, men ikke meget mere end det. Den kan have været med John Mogensen eller Erik Paaske eller sådan noget, men jeg husker det ikke.
Med venlig hilsen
Henning

Hej Henning
Jeg vil tro vi tænker på den samme fordanskning af ”Yesterday”, for jeg er også stødt på den spøjse oversættelse ”Fjorten dage”, som blev sunget af Gustav Winckler. Om det er Beatles-blasfemi eller kreativ bearbejdning, må være en smagssag. Den er helt tilbage fra 1966, men fik fornyet opmærksomhed, da radiosatireprogrammet ”Den Korte Radioavis” omtalte den på et tidspunkt. ”Fjorten dage” fortæller historien om en mand, der holder ferie i, ja, fjorten dage, men mest af alt er det en opvisning i, hvad man kan få til at rime på ordene ”fjorten dage”. Som for eksempel at han under de to ugers ferie ”fik nerverne i orden, ja”, eller når han på en strand møder en yndig kvinde, som ”tog skjorten af”.

Teksten var af Peter Mynte, som i virkeligheden var et pseudonym for den meget aktive tekstforfatter Thøger Olesen.
Med venlig hilsen
Tor Bagger

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Coca Cola-vrøvl

Hej Tor
Nu må du lige hjælpe mig. Jeg husker en vrøvlesang fra mine barndomsår i 80érne, som ”handlede om” Coca Cola (i gåseøjne, fordi teksten ikke betød noget, men der var genkendelige ord).
Kh. Bettina

Hej Bettina
Det lyder grangiveligt som ”Coca Cola – Seven Up – Fanta Fanta”, som duoen Cirkus Montebello havde et lille, fjollet hit med i 1988. Bag navnet Cirkus Montebello stod de to skuespillere og komikere Niels Olsen og Thomas Mørk, som har arbejdet sammen nu og da siden deres unge dage. Du kan se en kort udgave af nummeret i en noget senere optræden på Youtube.
Med venlig hilsen
Tor Bagger

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Gammel Volvo-sang

Hej Tor
Jeg kan ikke finde den længere, men jeg kan huske, at der sidste år eller forrige år var en reklame for en elbil med ham den svenske skuespilleren fra serien om ubådssagen/Peter Madsen-sagen. Kan du hjælpe?
Karin

Hej Karin
Når du har skrevet til mig, går jeg stærkt ud fra, at det er sangen fra reklamen, du søger. Jeg kan godt huske reklamen, som var for Volvo. Rolf Lassgård, som herhjemme blandt andet er kendt fra rollen som far til mordofferet Kim Wall i tv-serien ”Efterforskningen”, leger med biler med et barn, men der er ikke enighed om, hvor meget en bil larmer.

Musikken er ”Anything You Can Do (I Can Do Better)” fra musicalen ”Annie Get Your Gun” af komponisten Irving Berlin, som blandt andet også skrev ”White Christmas”. Siden premieren for 80 år siden er den selvfølgelig indspillet i masser af udgaver, men jeg har fundet frem til, at versionen i Volvo-reklamen er indspilningen med Ethel Merman og Ray Middleton fra den oprindelige Broadway-musical i 1946.
Med venlig hilsen
Tor Bagger

Kategorier
Brevkasse

Sort Sol over Nordjylland

Det er et af dansk rocks mest respekterede og mest sejlivede bands, som i denne uge kommer til Aalborg. Det har ellers flere gange set ud til, at Sort Sol var væk for altid, men med nogle års mellemrum finder de tilbageværende medlemmer sammen igen og drager ud i landet. I 2024 brød de seks års koncertpause med en meget rost optræden på festivalen Copenhell, og i forlængelse af det blev der lagt en plan for en decideret turné i 2026. Turnéen, som er udsolgt i langt de fleste byer, Sort Sol besøger, bringer dem på lørdag til Musikkens Hus i Aalborg, hvor gamle og nye fans formentlig vil kunne opleve numre som ”Let Your Fingers Do the Walking”, ”Daughter of Sad”, ”Siggimund Blue” og ”Holler High”.

Bandet har sine rødder i den tidlige danske punkscene og blev dannet i 1977 under navnet Sods, men skiftede navn til Sort Sol i 1983. Som de fleste nok er klar over, deler gruppen navn med et særligt naturfænomen, hvor enorme stæreflokken formørker himlen over marsken i Sønderjylland. Selvom fænomenet rækker langt tilbage, er betegnelsen for det af nyere dato. I begyndelsen af 1970’erne leverede naturvejlederen Ivar Gram en artikelidé om fænomenet til dagbladet Jydske Tidende. Hans egne forslag til overskrifter var ”Ballet på aftenhimlen” og ”Kom og se stærene danse ballet”, men avisredaktøren var først tilfreds, da Ivar Gram fandt på udtrykket ”sort sol”, har Gram mange år senere fortalt til Politiken.

I dag består Sort Sol – bandet, vel at mærke – af de to medstiftere Steen Jørgensen og Tomas Ortved og det mangeårige medlem Lars Top-Galia samt to supplerende musikere.

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Dansk sang om alien

Hej Tor
Jeg har et par gange hørt et nummer i radioen uden at fange navnet på sangerinden/sangen. Jeg tror den er ny, og hun synger om at føle sig som en alien, der ikke føler hun hører til her. Omkvædet er ”Kom og hent mig”, men det får jeg ikke nogen (brugbare) søgeresultater på.
Mvh. Klara

Hej Klara
Hvis du indsætter det lille ord “nu” i din søgning, dukker der formentlig noget op. Omkvædet er nemlig ”Kom, kom, kom, kom nu og hent mig” i din nye single ”En anden planet” med Ida Laurberg. Hun har tidligere har hittet med blandt andet ”Terrier”, ”Håber din kæreste dør” og ”Jeg ka’ rigtig godt li’ dig”.
Med venlig hilsen
Tor Bagger

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Okie from Muskogee på dansk

Hej Tor
Du kender nok country-sangen ”Okie from Muskogee”. Jeg ledte efter den danske version af den. Jeg fandt kun den med Jacob Haugaard, men jeg er sikker på, at der er en ældre “oversættelse” af den. Kender du den?
Mvh. Peder

Hej Peder
Den originale sang er fra 1969, hvor countrystjernen Merle Haggard udgav den. Jacob Haugaard fortalte om at være ”en skalling ude fra Malling” på sangen ”Malling” fra Århusrevyen i 1988. Men det er rigtigt nok, at der findes en dansk version, der er ældre. I 1975 udgav Tedy & Chano singlen ”Hva’ sku’ jeg så gå og være ked a’”, hvor Gustav Winckler havde skrevet en ny tekst til ”Okie from Muskogee”. Den blev nogle år senere genindspillet af Bjørn & Okay. Mon ikke det er en af disse, du tænker på?
Med venlig hilsen
Tor Bagger

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Blues på Kastaniegården

Hej Tor
Du må hjælpe mig! Håber du kan! Jeg søger et stykke musik fra ”Frank og Kastaniegården” sæson 2020 afsnit 19. Afsnittet jeg taler om hedder ”Møllehuset snittes til”, og det nummer jeg søger er det, der kommer lige efter introen med Magtens korridorer, hvor Frank kører og hiver kartofler op. Nummeret starter med orgel, så klaver og til sidst guitarsolo, et forholdsvist blueset nummer. Jeg har tjekket op på playlisten til programmet, men tror at man har glemt lige den kunstner, så hvis du kan finde frem hvem og hvad det er, vil jeg blive rigtig glad.
På forhånd tak og med venlig hilsen
Ib Nielsen

Hej Ib
Jeg har fundet det rette afsnit – og jeg har også fundet et svar til dig. Det, man hører i klippet med kartoffelfrilæggeren, er James Taylors ”Steamroller Blues”, men vel at mærke ikke den originale udgave af ”Steamroller Blues” fra 1970 (nogle steder blot kaldet ”Steamroller”).  Versionen med den indledende orgelsolo stammer fra hans koncertplade fra 1993, som helt enkelt hedder “Live”. Du kan høre hele nummeret på Youtube. ”Steamroller Blues” er skrevet af James Taylor selv som en slags parodi på hvide musikeres flirt med bluesgenren, men det har ikke afholdt andre kunstnere fra at indspille nummeret. Blandt andet udgav Elvis Presley den på single i forbindelse med hans meget berømte ”Aloha From Hawaii”-koncert, og danske Big Fat Snake har også haft fingrene i den.
Med venlig hilsen
Tor Bagger

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Musikvideo ud i ét

Hej Tor
Jeg har (langt om længe) fået set serien Adolescence. Ved ikke, om du har set den, men det er den, hvor hvert afsnit er optaget ”i ét klip” uden afbrydelser. Og så kom jeg til at tænke på en dansk musikvideo, der var lavet på samme måde. Jeg kan se noget af den for mit indre øje, for det gjorde lidt indtryk på mig den gang, men jeg kan ikke finde den nu. Måske var det Michael Falch? Nok omkring 1990 (når jeg tænker på min egen alder dengang).
Kh. Morten, Hjørring

Hej Morten
Det er virkelig længe siden, jeg har tænkt på dette nummer og den tilhørende video, men jeg husker også musikvideoen, der er optaget ud i ét uden klip – eller i hvert fald fremstår, som om den er optaget ud i ét. Du er på rette vej, når du nævner Michael Falch, for det var hans band Malurt. De blev i 1992 gendannet og udgav albummet ”Spøgelser”, og det var til titelnummeret, der blev lavet den specielle musikvideo. Fire år senere anvendte en anden gruppe i øvrigt samme videokoncept, for Spice Girls-gennembruddet ”Wannabe” havde ligeledes en musikvideo optaget ud i ét.
Med venlig hilsen
Tor Bagger